Na čem a jak doma poslouchám muziku?
Občas se někdo zeptá: „A na čem posloucháte doma Vy?“
Nu není to tak, jak říká oblíbené rčení – Kovářovic kobyla chodí bosa? 🙂
Poslech jsem si vypiplal do posledního detailu (ačkoli pár detailů bych ještě piplat mohl :-))
Jsem hifista, krabičkový typ.
Doma mám vlastně aktuálně dvě sestavy, ač to původně vypadalo, že budu mít jen jednu a vše k tomu směřovalo. Tou první sestavou je „Living HiFi“ in my Living Room".
Hraje dobře a nejčastěji.
Ještě do nedávna jsem měl sestavu v obýváku postavenou okolo na stěně zavěšených sloupech TQWT konstrukce se širokopásmy Fostex FE-206E, kteréžto jsem si sám spočítal a sestavil (pouze v Xavianu skříně odýhovali, tak jak to umí, tedy zrcadlově obrácené dýhování jest patrno). Zesilovačem byl repasovaný zesilovač Tranziwatt TW 140 Studio s paralelními kondenzátory Vishay vyrobenými v ČR). Ten působil pouze jako „konec“, předzesilovačem byl streamer Yamaha WXC-50 s níž jsem velmi spokojen.
Nedávno jsem obývákové stereo „lehce“ inovoval.
Nyní je k repro zapojen streamovací zesilovač Cambridge Audio EVO75, který jsem přes rok neúspěšně vyprodával z poslechovky (abych však stále snižoval cenu výborné techniky a zároveň držel záruku, to se mi nechtělo a tak jsem si ho nechal). Hraje to výborně, je krásně stabilní (repro jsou připojeny na přímo bez impedančního přizpůsobení, stejně, jako byly předtím připojeny k Tranziwattu)
Reprobedny této konstrukce poskytují krásný zvuk pro jednoduché žánry folk a country, jakož i lehčí blues.
Drátěná klec před reproduktorem pochází z nějakého auto tuningu a tam patří před basáky. Ta tam je kvůli nenechavým ručkám dětí a zejména ocasům naší domácí smečky psů.
Dokonce – bál jsem se o jejich stržení dětmi – jsem odhmotňovací hroty demontoval a reprobedny zavěsil na držáky od KEFu řady Q na za nimi se nacházející stěnu. Překvapivě se zvuk zpevnil. Už aspoň vím, proč se doporučuje subwoofer osd Sonosu zavěsit na jeho nástěnný držák.
S mými repro jsem v průbehu let zkoušel SONOS Connect, BlueSound Node 2 (vždy s Tranziwattem) a dlouho tu byl ADVANCE Paris WTX-Microstreamer a vedle něj WTX-500 na BT připojení. Byl výborný a dlouho vyhovoval, chtěl jsem však drátové připojení ethernetu (minimalizovat WiFi a ustabilizovat pakety streamu) a také se připojuji přes Air-Play pro Apple TV (sledujeme tu filmy na stěně mezi reproduktory a překvapí, že hnědá stěna vůbec nevadí) a optický vstup, kvůli CD přehrávači (Technics SL-PG400A s špičkovou mechanikou).
Původně měly Tranziwatta nahradit koncové lampáky, které se mi sem však nevešly hloubkou použité skříně a musely by se přestavět do jiných skříní. Ty jsem tedy však nakonec použil v mé druhé Hi-Fi poslechovce.
2. Hi-Fi poslechová sestava – tzv. HiFi sklep
Ta vznikla po konci provozování poslechového studia v malé sklepní místnosti v jiném objektu na mém pozemku.
Reprosoustavy a analogová větev
Reprosoustavami se zde staly nádherné a pro lampy ideální Klipsch RP-8000F II.
Na obrázku je vidět číselný údaj, který zobrazuje předpětí na lampě (aby oba kanály hrály přibližně podobně, je třeba tam mít podobné údaje..)
Sestavu zde realizovanou budu popisovat od gramofonu.
Tím je nádherný Gold Note Valore v červené kůži osazený vložkou Gold Note Vasari Gold.
Gramofon má kleštinový klamp od Pro-Jectu, který se mi osvědčil.
Stojí na AQ gramo konzoli G2 vysypané ocelovými kuličkami, kvůli zamezení rezonancím (to ve sklepě na kamenné zdi tedy asi stejně nehrozí, ale tu polici jsem měl ve studiu).
K otěru desek před hraním používám kartáček Analogis s plochou z černého saténu a k čištění hrotu vložky Pro-Ject Clean-It.
Gramofon má elektronické řízení otáček v externím boxu. Ty lze velmi přesně nastavit stroboskopem dle sítě v místě instalace gramofonu.
Krabička leží na IsoTek Aquariusu, který se mi stará o napájení celé stereo sestavy.
Jako phono předzesilovač je použit Gold Note PH-10, který umožňuje výběr přednastavených charakteristik pode vydavatele desky (RIAA, Columbia a Decca, každá s možností zvraznění výšek – Enhanced).
Dlouho jsem řešil co bude předzesilovat signál, až jsem to vymyslel takto.
Upravený přepínač B-Tech BT31 jsme dovybavil krokovým regulátorem hlasitosti. Jedná se o ALLO Atenuátor a svou funkci plní výborně.
Po nastavení útlumu – BT31 totiž ani po úpravě není předzesilovač, ale zeslabovač, vstupuje každý kanál do svého lampového výkonového monobloku o ztrátovém výkonu okolo 12W v čisté třídě A.
Lampa je tu 6S33S z Migu – impozantní „Devil Tube“. Na displeji svítí napětí na katodě ve Voltech.
Páčkový vypínač pod voltmetrem zapíná „dětský“ zesilovač o výkonu 20W. Ten byl vytvořen pro provoz v obýváku (k čemuž ale již nedošlo), aby se lampy nepouštěly vždy a často.
Ta malá destička nahoře je onen dětský výkonový zesilovač ve třídě AB. (Modul z eBaye – 20 Kč i s poštovným.)
Hraje docela dobře. Páčkami vzadu skříně přepínám výstupy zesilovačů na jeden pár výstupních terminálů pro banánky reprokabelu.
Reprokabel mám Chord Carnival Silverscreen. Výborný kabílek o tenkém průřezu.
Digitální část – streamer
Samozřejmě jsem ve studiu vyzkoušel různé streamery a mnoho jich umímdodat a rád je dodám, neboť znám jejich kvality, ale u mne ve druhém Hi-Fi studiu se ustálil jiný kousek.
Zdrojem je síťový most ALLO USBridge s čistým USB výstupem – za cca 7000 Kč je úplně skvělý a ve srovnání s PJ StreamBoxem S2 Ultra nijak nezaostává. Dokonce je řídí stejný software. Pro-Ject má upravenou verzi softwaru Volumio, tady běží také Volumio ve verzi 2.8
Jeho čistý USB výstup vede signál kabelem RealCable Univers do převodníku Khadas Tone Board I. Který sice neumí MQA, ale hraje výborně a bohatým zvukem strčí do kapsy i takové streamery jako Volumio Primo, či BlueSound Node 2i, či 3.
A co bych ještě doplnil?
Plánuji (jsa ve sklepě) zatlouct do stěny hluboko armovací železo o délce cca 2.5m a na něj celou sestavu uzemnit.
Dále by se mi líbily krátké 0.7 m reprokabely od Way Cables (odkaz zde).
A dozadu nějaké rudé divadelní závěsy a přes ně pentagram.
Na zem přijde nějaká chlupatina typu kožešina a pohodlné křeslo. Jsem však limitován dveřmi o šířce 60cm – nevejde se mi sem tedy ani oblíbený subwoofer SVS PB-2000PRO, kterého se také musím zbavit, ale na druhou stranu Klipsche RP-8000F II mají v cca 8 m2 dost basu a není třeba přidávat. Miluju poslech varhanní hudby 🙂
Michal Řeřábek
16. 3. 2023